سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یا حق
کاش تازیانه هایی بر سر یارانم بود تا در حلال و حرام تفقّه می کردند . [امام صادق علیه السلام]

نوشته شده توسط:     

السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی

و اما ادامه توقیعات

افتخار مکاتبه شیخ مفید (علیه الرحمه) 

به نام خداوند بخشنده مهربان

اما بعد٬سلام بر تو ٬ ای دوست با اخلاص در دین.ویژگی تو این است که در اعتقاد به ما٬ علم و یقین داری. در منظر تو خداوندی را جز او خدایی نیست٬سپاس گذارده و از او٬ درود و رحمت بر آقا و مولا و پیامبرمان حضرت محمد و خاندان پاکش را خواستاریم .

و تو را ـ که پروردگارت توفیقت را برای حق دوام بخشد و پاداشت را به خاطر سخنانی که با صداقت از جانب ما می گویی ٬ افزون گرداند ـ آگاه می کنیم به ما اجازه داده شد تو را به مکاتبه شرافت و افتخار دهیم و موظف کنیم آن چه را از ما دریافت می کنی ٬ به دوستان ما که در نزد تو می باشند برسانی؛ دوستانی که خداوند به اطاعت خود گرامی شان بداردو با حراست و عنایات خود امورشان را کفایت بکند. پس به آنچه یادآور می شوم ٬ متوجه و آگاه باش ـ که خداوند با یاری اش تو را در برابر دشمنان که از دین خارج شده اند ٬ تایید بنماید ـ و در رساندن و ابلاغ به کسانی که به آنها اعتماد داری ٬ طبق آنچه برای تو  ـ  اگر خدا بخواهد ـ ترسیم و تعیین می کنیم ٬ عمل نما .

احتجاج جلد۲    صفحه ۴۹۷ 

 

آزار دهندگان  امام عصر علیه السلام

نادان و کم خردان شیعه و کسانی که بال پشه از دینداری آنانم محکمتر است ٬ ما را می آزارند.

احتجاج جلد ۲       صفحه ۴۷۴و ۴۷۳

 

دین و هدایت

دین از محمد صلی الله علیه و آله و سلم  و هدایت از امیر المومنان علی علیه السلام و بعد از او در فرزندان او تا روز قیامت است. هر کس این چنین باشد از هدایت یافتگان است و آن کس که  شک  و تردید داشته باشد ٬ بی دین ٬ و از گمراهی بعد از هدایت به خدا پناه می برم.

احتجاج جلد ۲ صفحه ۴۸۶

 

 

نماز

چه کرداری بهتر از نماز ٬ بینی شیطان را به خاک می مالد؟

بحار الانوار جلد ۵۳   صفحه ۱۸۲

 

سجده شکر

سجده شکر از لازم ترین و واجب ترین سنتهاست.

بحار الانوار جلد ۵۳    صفحه ۱۶۱

 

فضیلت تسبیح تربت سید الشهداء علیه  السلام

چیزی از تسبیح گفتن با تسبیح تربت سید الشهداء علیه السلام برتر نیستو از جمله فضائلش آن است که بعضی اوقات انسان تسبیح گفتن را فراموش می کند و تسبیح را می گرداند و برای او ثواب تسبیح گفتن نوشته می شود.

بحار الانوار جلد ۵۳    صفحه ۱۶۵

 

تقدیرات الهی

قدار ها ( تقدیرات ) الهی مغلوب نمی شود و اراده اش برگشت ندارد و بر توفیق او سبقت نتوان گرفت.

کمال الدین و تمام النعمه جلد ۲    صفحه ۵۱۱

 

حساسیت اموال امام زمان علیه السلام

لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر کسی که درهمی از مال ما را به حرام بخورد.

احتجاج جلد ۲   صفحه ۴۸۰

 

زیانکاران

آنان که از خدا برگشتند٬دروغ گفته و گمراهی بسیاری را پیموده اندو زیانی آشکارا نموده اند.

احتجاج جلد ۲    صفحه ۴۷۵

 

خطاب به چهارمین نائب خاص

غیبت تامه و کامل واقع شد و ظهوری مگر بعد از اجازه خداوند متعال نیست٬ و این اجازه بعد از مدتی دراز و تیرگی و سختی دلها و پر شدن زمین از ظلم و جور است.

احتجاج جلد ۲   صفحه ۴۷۸

 

خدا با ولی حق

خدا با ماست و با ما بودن او نیازی به دیگری نداریم و حق با ماست و از این که کسی از ما برگردد ٬ ترسی نداریم. ما ساخته شده های پروردگارمان هستیم و آفرینش بعد از ما ساخته شده های ماست.

احتجاج  جلد ۲  صفحه ۴۶۷

 

گمراهی بعد از هدایت

من از کوری بعد از بینایی و از گمراهی پس از هدایت و رفتار هلاکت بارفتنه های    خطرناک به خدا پناه می برم. خداوند متعال می فرماید(( الم Θ  آیا مردم پنداشته ند رها شده اند همین که بگویند ایمان آورده ایم ٬ در حالیکه هنوز آزمایش نشده اند؟)

بحار الانوارجلد ۵۳   صفحه ۱۹۰

یاری شیخ مفید در فتوا

ای شیخ مفید تو فتوا بده ٬ما اصلاح واستوارش می نماییم.

کلمة الامام المهدی عایه السلام صفحه ۵۷۵

{(گویند : مردی روستایی به خدمت شیخ مفید رسید و سوال کرد که زنی حامله فوت شده و حملش زنده است . آیا باید شکم آن زن را شکافت و طفل را بیرون آورد یا اینکه با حمل او را دفن کنیم ؟ شیخ فرمود: با حمل او را دفن کنید. مرد بر گشت و در میان راه سواری را دید که به سرعت می تازد و می آید. چون به نزدیک رسید ٬ به او کفت ای مرد      شیخ گفته است : شکم زن را بشکافید و طفل را بیرون آورید و سپس او را دفن کنید . مرد همانگونه که سوار گفته بود عمل کرد . بعد از چندی ماجرا را برای شیخ مفید نقل کرد . شیخ فرمود من کسی را نفرستاده ام. معلوم می شود آن کس مولایم امام زمان علیه السلام بوده و اینک که در احکام شرعیه خبط و خطا می کنم ٬ همان بهتر که دیگر فتوا ندهم . پس در خانه را بست و از خانه خارج نشد . ناگاه توقیعی از ناحیه مقدسه صادر شد و شیخ بار دیگر بر مسند فتوا نشست.)}

 

 


 

نوشته شده توسط:     

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عزیز زهرا روحی فداه

ادامه توقیعات

سعد بن عبدالله به همراه احمد بن اسحاق جهت پاسخ سوالاتی که برایش پیش آمده بود خدمت امام حسن عسکری علیه السلام در سامراء آمده بود که آن حضرت می فرمایند از نور چشمم حضرت مهدی علیه السلام بپرس در اینجا تعدادی سوالات او و پاسخ حضرت ولی عصر علیه السلام به آنها را می آوریم .            احتجاج طبرسی جلد ۲          صفحه۲۶۸ .

تفسیر آیه فخلع نعلیک

۱ـ سعد بن عبدالله از تاویل آیه( فخلع نعلیک) سوال می فرماید .

حضرت ولی عصر علیه السلام در جواب می فرماید :( موسی بن عمران که به وادی مقدس آمد عرض کرد:خداوندا ! من محبتم را نسبت به تو خالص نمودم و خانه دلم را از غیر تو. پاک نموده ام ٬ در حالی که خاندانش را بسیار دوست می داشت٬ لذا خداوند به او فرمود:(فخلع نعلیک)یعنی محبت و علاقه شدید خانواده ات را از دل بیرون کن ٬ اگر محبت تو نسبت به من خالص ٬ و از میل به جز من دلت پاک است ).


انتخاب امام

سعد بن عبد الله می گوید : عرض کردم مولی من علت اینکه مردم نمی توانند برای خودشان امام انتخاب کنند چسیت؟

 امام زمان روحی له الفداه فرمودند : علت اینکه مردم نمی توانند برای خود امام انتخاب کنند این است و من برای تو دلایلی ذکر می کنم که عقلت بپذیرد.

عرض کردم: بفرمایید.

امام علیه السلام در مقام بیان استدلال و دلیل بر اثبات مدعی فرمودند : به من بگو آیا انبیاء و فرستادگان الهی که راهنمایان مردمند و با ۱ـ نزول کتابهای اسمانی ۲ـ فرستادن وحی بوسیله جبرییل و ۳- مجهز بودن به نیروی عصمت ٬ موید هسنتد و بزرگانی مانند موسی و عیسی با آن عقل و کمالی که داشته اند  ممکن است انتخابشان غلط بوده باشد و در حالی که خیال می کردند برگزیدگان آنها مومن هستند ٬ از منافقین بوده باشند؟

 عرض کردم : خیر ٬ ای مولی من .

امام عصر علیه السلام فرمودند با این وصف موسی کلیم الله با آن فراوانی عقل و کمال علمی و برخوردار بودن از نیروی وحی از میان بزرگان قوم و لشگریانش هفتاد نفر را از همه طبقات انتخاب کرد ٬ آن هم کسانی را که در اخلاص و ایمان آنها شک و تردیدی نبود و دیدیم که چه شد. و خداوند بزرگ فرموده است:(و موسی هفتاد مرد از قوم خود برای وعده گاه برگزید).

امام عصر علیه السلام فرمودند پس هنگامی که مشاهده کردیم که انتخاب و اختیار برگزیدگان خداوند از سلسله جلیلیه انبیاء به این صورت در آمد و افراد فاسد به جای مردم صالح قرار گرفتند٬ نتیجه می گیریم افرادی که از درون اشخاص آگاهی ندارند حق اختیار و انتخاب از آنها گرفت شده است ٬ و پی از اینکه انتخاب انبیاء بر افراد مفسد پیاده شد٬ دیگر اعتباری برای اختیار و اتنخاب مهاجرین و انصار پس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله باقی نمی ماند تا برای پیامبر اسلام وصی و جانشین انتخاب کنند .


((همراه بودن در غار برای ابوبکرفضیلت نیست))

 

((ایمان ابوبکر و عمر از روی طمع بود))


 

امام عصر علیه السلام در باره سوال دیگری راجع به چگونگی ایمان آوردن اولی و دومی ( ابوبکر و عمر ) که سعد داشت ٬جواب می فرمایند:

اما در مورد سوال دیگر دشمن٫ در باره اسلام اولی و دومیکه آیا از روی اختیار بوده و یا به اکراه و اجبار اسلام آورده اند   چرا در جوابشان نگفتی که آن دو نفر به جهت((طمع)) ایمان آورده بودند و علت طمع آنان نیز این بود که آنها با یهودیان معاشرت داشتند و در نتیجه این معاشرت از اینکه حضرت محمد صلی الله علیه و آله به پیامبری مبعوث خواهند شد و بر عرب استیلا پیدا می کنند٬باخبر شده و از وتورات و کتب مقدسه ماجرای آن حضرت را شنیده بودند و به این دو نفر گفته شده بود٬ همچنانکه بخت النصر بر بنی اسراییل مسلط شد حضرت محمد صلی الله علیه وآله نیز بر عرب استیلاء می یابد٬ با این تفاوت که حضرتش دعوی پیامبری دارد.بنا بر این آنگاه که موضوع رسالت حضرتش ظاهر شد٬ این دو تن در مورد شهادت لا اله الا الله و محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله)با پیامبر اسلام مساعدت کردند تا شاید مقامی به دست یابندو پس از قدرت یافتن و استقرار حضرت رسول صلی الله علیه و آله ٬ در حکومت شریک باشند. ولی آنگاه که از دستیابی به مقامی مایوس شدند٬ با دوستان دیگرشان در شب عقبه سعی کردند مرکب سواری حضرت رسول صلی الله علیه و آله را منحرف نمایند تا در دره ای سقوط کندو پیامبر کشته شود٬ولی خداوند پیامبرش را حفظ فرمود و او را از این توطئه نجات داد. و نظیر و مانند این دو نفر طلحه و زیبرند که با امیر المومنین  علیه السلام به طمع دستیابی به مقامی بیعت کردند و با توجه به عدالت امیر المومنین علیه السلام مایوس شدند ٬بیعت خود را با حضرتش شکستند و نتیجه امرشان مانند دیگر بیعت شکنان شد٬ یعنی به ارتداد آنان از دین منجر گشت.

 


سوال زیر از جمله سوالاتی است که حضرت ولیعصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) در توقیعی که به افتخار محمد بن عثمان نائب خاص آن حضرت نازل شده پاسخ فرمودند٬(بحار النوار جلد ۵۳    صفحه ۱۸۲)حضرت خطاب به محمد بن عثمان می فرمایند:

حضرت می فرمایند : سوال کردید آیا جایز است از میوه درختهایی که از کنار آنها عبور می کنیم بخوریم؟

جواب:خوردن میوه این گونه درختها برای عبور کننده (نه به قصد خوردن رفتن به آنجا)حلال ولی بردن آن حرام است.


جوابهای زیر تعدادی از سوالاتی است که اسحق بن یعقوب در مورد برخی از مسایل که برای او مشکل بوده توسط جناب محمد بن عثمان رضی الله عنه از حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه به او عنایت می شود :( غیبت طوسی صفحه ۱۷۶)

در باره انکار کردن بعضی ٬آن حضرت را می پرسند که حضرت جواب می فرمایند:

جواب:(( اما در خصوص انکار وجود من از طرف برخی از خویشاوندان بدان که میان خداوند متعال و بندگانش قرابت و خویشاوندی نیست و هر کس که مرا انکار کند از من نیست و راه او راه من نیست و راه او راه پسر نوح است)).


درباره محمد بن عثمان سوال می کنند ؟

جواب: حضرت می فرماید:((و اما محمد بن عثمان عمری ـ که خداوند از او و پدرش راضی باد ـ مورد اعتماد من و نوشته و نامه او نامه من است.


محمد بن عبد الله بن جعفر حمیری عریضه ای به ناحیه مقدسه امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف تقدیم داشت و در آن سوالاتی فرمود (بحار الانوار جلد۵۳      صفحه ۱۵۱)

در خصوص وداع با ماه مبارک رمضان در میان اصحاب ما اختلاف است. برخی می گویند این عمل در شب آخر ماه باید انجام گیرد و بعضی دیگر می گویندباید در آخرین روز ماه رمضان ٬آنگاه که هلال ما شوال روئیت گردد خوانده شود؟

امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند :( اعمال ماه مبارک رمضان در شبها انجام می گیرد و وداع با آن نیز در شب آخر ماه رمضان عمل می شود ولی اگر کسی بترسد که نقصی حاصل شده ٬ از ثواب آن کاسته می گردد می تواند برنامه وداع را در دو شب قرار دهد.

 


 

نوشته شده توسط:     

چهارشنبه 85 اردیبهشت 13  11:2 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

ادامه توقیعات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه

علت غیبت

و اما علت غیبت ما٬ پس بدرستی که خداوند عزوجل می فرمایند:( ای کسانی که ایمان آورده اید از چیز هایی که اگربرایتان آشکار  شود ناراحتتان می کند سوال نکنید)

هیچکدام از پدرانم نزیستند مگر آنکه طاغوت زمانشان برایشان تحمیل نگشت اما من زمانی قیام می کنم ٬ بیعت هیچیک از طاغیان و طاغوتیان بر گردنم  نیست.

احتجاج جلد ۲  صفحه ۴۷۱

 


کیفیت بهره وری

و اما کیفیت بهره برداری از من در دوران غیبتم ٫ همچون بهره وری از خورشید است هنگامی که ابرها آن را از دیده گان بپوشاند٬و  من برای اهل زمین موجب امان و امنیت می باشم همچنان که ستارگان برای اهل اسمان .پس آنچه به شما مربوط نیست پرستش نکنید و برای دانستن آنچه از آن مستغنی هستید خود را به تکلیف و مشقت نیندازید.

و برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که به راستی همین دعا ٬ فرج شماست.

احتجاج جلد ۲  صفحه ۴۷۱

 


داعیه داران دروغین

و باید بدانند که براستی حق با ما و نزد ماست ٬جز ما٬ کسی این سخن را بر زبان نراند مگر دروغگوی تهمت زننده . وغیر از ما احدی آنرا ادعا نکند مگر آنکه گمراه و گمراه کننده است . پس به هین جمله از ما اکتفا کنند و تفسیرش را نخواهند ٬ و به همین کنایه اکتفاکنند ٬و به دنبال تصریح آن نروند که به خواست خدا کنایه آنها را بس است.

بحار النوار جلد ۵۳ صفحه ۱۹۱

 


نگهداری حق

خداوند حق را بر اهلش نگه داشته وآن را در جایگاه خود ثابت قرار داده است  ٬ و از اینکه امامت و پیشوایی را در دو برادر ٬ جز حسن و حسین ( علیه السلام) قرار دهد ؛خودداری  نموده است٬و هر گاه که خداوند اجازه سخن گفتن به ما بدهد حق آشکار شده و باطل نابود و از شما دور  می گردد٬ و من بخدا روی می آورم تا امور ما را کفایت نماید و با ما به نیکویی رفتار کند و سرپرستی فرماید٬ و او خوب وکیلی است ودرود خداوند بر محمد و خاندانش باد.

احتجاج جلد ۲ صفحه ۴۶۹

 

 


 حق امام زمان علیه السلام

و اگر این نبود که نباید امر خدا نا دیده گرفته شود و سر الهی آشکار و ابراز گردد ٬ حق ما آنگونه بر شما ظاهر می شد که عقلهایتان را برباید و تردیدهایتان را بر طرف کند ٬ لیکن آنچه را که خداوند  خواسته  انجام می شود و برای هر سرآمدی کتاب و نوشته ای است.

پس از خدا بترسید و تسلیم ما شوید و مار را به ما واگذار کنید و بر ماست که شما را از سرچشمه٬ سیراب بیرون اوریم چنانکه ما شما را به سرچشمه بردیم.

برای کشف آنچه از شما پوشیده داشته شده کوشش مکنید ٬ و از راه راست منحرف نشوید ٬و به نادرستی نگرائید. بر اساس سنت آشکار الهی  بوسیله محبت و دوستی خود ٬ راه و مقصدتان را بسوی ما قرار دهید.

احتجاج جلد ۲ صفحه ۴۶۷

 


نشانه قیام

نشانه حرکت و قیام ما از این خانه نشینی ٬ حادثه ای است که در مکه معظمه روی خواهد داد ٬ حادثه ای برخاسته از پلیدی انسانی ٬ دو رو و نکو هیده که خونریزی را حلال می شمرد و با کید و نیرنگ خود ٬ آهنگ جان مومنان را می نماید. اما با آن کار به هدف ظالمانه و ستم بار خود نخواهد رسید ٬ زیرا ما با دعایی که از دارنده آسمان و زمین پوشده نمی ماند و رد نمی شود برای حفظت و نگهداری آنان آماده ایم.

احتجاج جلد ۲   صفحه ۴۹۹

 


رابطه آفرینش و روزی بخشی خداوند ٬با امام زمان ( علیه السلام)

همانا خداوند متعال کسی است که اجسام را آفریده و روزیها را تقسیم کرده ٬ زیرا نه خود جسم است و نه در جسمی حلول کرده٬ چیزی مانند او نیست و او شنوای بیناست.

 و اما امامان (علیهم السلام) از خدا در خواست می کنند و خداوند  بخاطر اجابت در خواست آنان و بزرگداشت حق ایشان ٬ موجودات را می آفرینند و روزی می بخشد.

 احتجاج جلد ۲    صفحه ۴۷۲

 


زنان در بهشت

زنان در بهشت نه بچه دار می شوند و نه می زایند و نه خون می بینند و نه رنج بچه داری تحمل می کنند ٬ و در بهشت چنانکه خداوند متعال فرموده است٬ (چیزهایی است که جانها و نفوس از آن خوششان می آید و چشمها از آن لذت می برند.)  ( سوره زخرف   آیه ۷۱)

هر گاه مومنی بخواهد فرزندی داشت باشد خداوند بدون حمل و بدون زادن ـ همانگونه که در آغاز آدم را آفرید ـ فرزندی که دلخواه اوست برایش می آفریند.

احتجاج جلد ۲   صفحه ۴۸۸


 

  الگو فاطمه زهراء (سلام الله علیها)

و در دختر رسول خدا ٬ که درود خدا  بر او و پدرش باد ٬ برای من اسوه و الگویی نیکوست.

احتجاج جلد ۲   صفحه ۴۶۷

 


زمین و حجت خدا

همانا زمین ٬ هیچگاه از حجت الهی خالی نمی ماند چه ظاهر وآشکار و چه پنهان و گمنام.

بحار الانوار جلد۵۳   صفحه ۱۹۱

 


راویان حدیث

و اما رخدادها وپیش آمدهایی که در آینده روی خواهد داد ٬ در باره آنها به راویان احادیث ما رجوع کنید ٬ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدایم.

احتجاج جلد ۲    صفحه ۴۷۰

 


وقت ظهور

 واما ظهور فرج ٬ بسته به اراده  خداست وآنان که وقت تعیین می کنند دروغ می گویند.

احتجاج جلد ۲   صفحه ۴۷۰

 


فرجام کار

و فرجام کار شیعیان ـ به فضل احسان و نیکوکاری خداوند سبحان ـ تا آنزمان که از گناهان دوری گزینند ٬ پسندیده و نیکو خواهد بود.

احتجاج جلد ۲   صفحه ۴۹۹


 

بردباری

خداوند صابر و شکیبا است و شما عجله می کنید.

کمال الدین تمام التعمه جلد ۲   صفحه ۴۸۹

 


یاور مردم

( رساله الی المرجع الاعلی آیه الله العظمی الحاج السید ابوالحسن الاصفهانی) 

  خودت را ارزان کن‌ (فروتنی پیشه کن . در دهلیز خانه بنشین ( در دسترس مردم باش) و حاجات و نیاز های مردم را برآورده ساز ٬ ما یاریت می کنیم.

کلمه الامام المهدی (علیه السلام) علامه شهید سید حسن شیرازی


 

انا بقیة الله

من باقیمانده خدا در زمین او و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم. من پایان بخش سلسله پیامبرم (صلی الله علیه و آله) ٬ و به خاطر من است که خداوند بلاها را از خاندانم و شیعیان من دور می دارد.

کلمه الامام المهدی ( علیه السلام)   صفحات ۵۴۲ ـ ۵۴۳

 


 ما و یاری دوستانمان

بدرستی که خداوند ما را به لطف و احسان مکرر خویش ٬ و به بهره های انعام و کرم خود راضی و خشنود ساخته است. و ما نیازمند یاری دوستانش قرار نداده٬ مگر آن یاری که از سر اخلاص در نبت و خیر خواهی محض صورت گیرد٬ و در آن٬ بر آنچه به تقوی الهی و بقای نزد خدا و رفعت جایگاه ٬ نزدیکتر است٬ محافظت و مراقبت شود.

کمال الدین  الشیخ الصدوق   جلد ۲  صفحه ۴۵۲


 

پیامبران و امتها

از تقدیر خداوند بلند مرتبه و لطف او نسبت به بندگانش و از حکمت تدبیر حکیمانه او بود که پیامبرانش را با این همه معجزات ٬ گاهی پیروز و گاهی شکست خورده ٬ گاهی دارای سلطه و گاهی تحت سلطه قرار دارد.

و اگر خداوند آنان را در تمام موقعیتها پیروز و مسلط قرار می داد و به بلا و آزمایش دچارشان نمی ساخت٬ چه بسا مردم آنان را به عنوان معبوداتی مستقل از خدای عزوجل اختیار می کردند٬ و از طرفی٬ فضیلت شکیبایی خود پیامبران بر بلاها و سختی ها و آزمایشات الهی  معلوم نمی گشت .

اما خداوند در این مورد٬ موقعیت پیامبران را مانند موقعیت بقیه مردم قرار داد٬ تا در حال شدت و بلا شکیبا باشند و  در حال رفاه و غلبه بر دشمنان شکر گزار باشند و در تمام مراحل و احوالشان ٬ تواضع و فروتنی پیشه کنند٬ و گردن فراز و ستم پیشه نباشند.

تا بندگان خدا بدانند که آنان نیز خدایی دارند  که آفریننده و تدبیر کننده  امور آنها است. در نتیجه٬ به عبادت او و اطاعت از رسولانش رو آوردند٬ و هر آنکس که درباره پیامبران زیاده روی کرده و پروردگارشان بشمارد ٬ یا با آنان عناد ورزد و مخالفت نماید و نافرمانی کند ٬ آنچه را که انبیاء و پیامبران اورده اند انکار نماید ٬ حجت الهی ودر باره اش ثابت باشد  ـ و راه عذر بر او بسته شود ـ و تا هر کس هلاک و گمراه می شود از روی دلیل روشن  ـ و با اتمام حجت ـ باشد و هر کس زندگی می یابد  ـ و هدایت می شود ـ از روی دلیل روشن و با برهانی آشکار باشد.

کلمة الامام المهدی علیه السلام   صفحه ۵۲۹  

 


دعای حضرت برای یارانش

خدایا...... زمانی که برای ظهور و خروج من  اجازه می فرمایی٬ مرا به لشکریان خویش تایید فرما. و همه کسانی را که برای یاری دین تو به پیروی ازمن برخاستند ٬ مورد تاییدات خویش قرار بده ٬ از مجاهدان راه خود محسوبشان دار ٬ و آنانرا علیه هر کسی که بدخواه من و ایشان است٬ یاری بخش. و مرا برای برپا داشتن حدود الهی٬ توفیق ده. و برای سرکوبی هرکی که از محدوده دین تو تجاوز کرده است٬ یاری عنایت کن. و حق را یار باش ٬ و باطل را نابود کن ٬ که باطل نابود شونده است . و برای پیروان  و یاران من ٬ کسانی را بفرست که مایه روشنی چشم و پشت گرمی آنان باشند٬ و همگان را در پناه خود و در امان خویش قرار بده٬ به رحمت بی منتهایت  ای مهربانترین مهربانان.

کلمة المام المهدی  صفحه ۳۳۸

 


دعا

خداوند ما و شما را به رحمت خویش از مهلکه ها و زشتیها و بدیها و‌ آفات و بلایا نگه دارد که او ولی و اختیار دار همه اینهاست و توانا بر آنچه که می خواهد . او ولی و نگهدارنده ما و شماست.

سلام بر تمامی جانشینان و اولیاء و  مومنان و رحمت و برکات خدا بر آنان باد.

درود و سلام خدا بر محمد ( صلی الله علیه و آله)  پیامبرش و خاندانش باد.

احتجاج جلد ۲    صفحه ۴۶۷ ـ ۴۶۸ 


 

نوشته شده توسط:     

بسم الله الرحمن الرحیم

 

و نرید ان نمن علی الذین استضعفو ا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین

و اراده کردیم بر مستضعفان زمین منت گزاریم و آنان را پیشوایان قرار دهیم و وارث زمین گردانیم.  سوره قصص آیه ۵

اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعدها و بنیها و سر المستودع  فیها  بعدد ما احاط به علمک

اللهم العن الجبت و الطاغوت

 

حمد وسپاس بی کران پروردگار جهانیان را و سلام و صلوات فراوان بر  بشیر ونذیر محمد مصطفی صلی الله علیه وآله خاتم پیلمبران و اهل بیت پاکش

معرفت وشناخت مصلح کل و یگانه منجی عالم بشریت و‌ آخرین حجت خدا حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف خارج از حد ادراک ما  و بر شمردن معجزات و کرامات و عنایات خاصه آن بزرگوار خارج از حد توان می باشد

در طول سالیان درازی که از زمان غیبت کبری آن حضرت می گذرد عنایات و الطاف زیادی به صورتهای مختلف از آن وجود مقدس به ظهور پیوسته و با وجود غایب بودن از دیده ها  بهره های فراوانی از ایشان نصیب انسانهای گشته است. از جمله الطاف و عنایات خاص ولی الله الاعظم امام زمان ـ ارواحنا له فداه ـ توقیعاتی ( نامه هایی) است که در جواب سوالات شیعیان و یا خطاب به بعضی از علما و صلحای زمان که در عصر غیبت از ناحیه مقدسه صادر گشته است و اینک گزیده ای از آنها تقدیم می شود  باشد که جویندگان طریق ولایت آن حضرت و عاشقان کویش از آن بهره ها برده و با عمل به فرمایشات و دستورات مبارکش مو جبات رضایت و رضا وخشنودی الهی است ـ فراهم آورند

در زمان غیبت صغری شیعیان بواسطه نواب اربعه و یا وکلای عام با امام زمان علیه السلام ارتباط داشتند و سوالات ومشکلات خویش را به واسطه ایشان به آن حضرت می رساندندو توسط آنان جواب دریافت می نمو دندو در عصر غیبت کبری نیز تو قیعاتی خطاب به بعضی بزرگان و مفاخر شیعه همچون شیخ مفید وآیت الله العظمی  سید ابوالحسن اصفهانی رحمة الله علیه به واسطه یکی از شیعیان مخصوص خود صادر فرمودند

به امید آن روز که عزیز زهرا سلام الله علیها از پس پرده غیبت به در آید و جهان را پر از عدل و داد نمایدبعد آنکه پر از ظلم و جور شده باشد


اللهم انا نرغب الیک فی دولت الکریمه تعز به الاسلام واهله و تذل به النفاق و اهله و تجعلنا فیها من الدعاة الی طاعتک والقادة الی سبیلک و ترزقنا بها کرامة الدنیا والاخره

فرازی از دعای افتتاح


  • خون بجای اشک( فرازی از زیارت ناحیه مقدسه)

سلام بر تو ٬سلام آن کسی که به حرمت تو آشناست٬و در ولایت و دوستی تو اخلاص می ورزد٬و به سبب محبت و ولای تو به خدا تقرب می جوید . و از دشمنانت بیزار است ٬سلام کسیکه قلبش از مصیبت تو جریحه دار ٬ واشکش به هنگام یاد تو چونان سیل ٬جاری است٬سلام آن کسی که ـ در عزای تو ـ دردمند و غمگین و سرگشته و بیچاره است. سلام کسیکه اگر با تو در کربلا می بود ٬ با جانش در برابر تیزی شمشیرها از تو محافظت می نمود ٬ و نیمه جانش را در دفاع از تو به دست مرگ می سپرد٬ و  در پیشگاه تو جهاد می کرد ٬ و تو را علیه ستم کنندگان بر تو یاری می دادو جان و تن و مال و و فرزندش را فدای تو می نمود ٬ و جانش فدای جان تو ٬ و خانواده اش سپر بلای اهل بیت تو می بود٬ پس اگرچه زمانه مرا به تاخیر انداخت٬ و مقدرات الهی مرا از یاری تو باز داشت ٬ و نبودم تا با آنانکه با تو جنگیدند بجنگم٬ و با کسانیکه با تو اظهار دشمنی ورزیدند به ستیز بر خیزم ٬ در عوض ٬ از روی حسرت و تاسف و اندوه بر مصیبت هایی که بر تو وارد شد٬ صبح و شام نالانم و بجای اشک برای تو خون گریه می کنم  ٬ تا زمانیکه از سوز مصیبت و گلو گیری حزن و اندوه٬ زندگی ام به پایان رسد.

بحار الانوار جلد ۹۸ صفحه ۳۱۷


 

 

  • آگاهی بر امور شیعیان

اگر چه هم اکنون در مکانی دور از جایگاه ستمگران سکنی گزیده ام ـ که خداوند صلاح ما و شیعیان با ایمان ما را مادامی که حکومت دنیا به دست تبهکاران است  در همین دوری گزیدن٫ به ما نمایانده است ـ ولی در عین حال بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پو شیده و مخفی نیست   از خواری و مذلتی که دچارش شده اید با خبریم   از آن زمان که بسیاری از شما به برخی از کارهای ناشایستی  میل کردید که پیشینیان صالح شما از آنها دوری می جستند   و عهد و میثاق خدای را آنچنان پشت سر انداختید که گویا به آن پیمان آگاه نیستید.

احتجاج جلد ۲ صفحه ۴۹۷


 

  • یاد آوری و رسیدگی

ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و اهمال نکردیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم که اگر جز این بود دشواریها و مصیبتها بر شما فرود می آمد و دشمنان   شما را ریشه کن می کردند.

پس تقوی خدا پیشه کنید و ما را بر رهایی بخشیدنتان  از فتنه ای که به شما روی آورده یاری دهید.

احتجاج جلد ۲  صفحه ۴۹۷


 

  • لزوم محبت

هر یک از شما باید کاری کند که وی را به محبت و دوستی ما نزدیک می کند و از آنچه خو شایند ما نبوده و موجب کراهت و خشم ماست دوری گزیند؛ زیرا امر ما ناگهان فرا میرسد  در هنگامی که توبه و بازگشت برای او سودی ندارد وپشیمانی او از گناه  از کیفر ما نجاتش نمی بخشد .

و خداوند رشد و هدایت مطلوب را به شما الهم فرماید  به لطف خویش شما را به بهره وری از رحمت هایش توفیق بخشد.

احتجاج جلد۲ صفحه ۴۹۸


 

  • ادای حقوق الهی

و ما به تو [شیخ مفید] ـ ای دوست با اخلاص که در راه ما با ستمکاران در ستیز و پیکاری   خداوند تو را به نصرت و یاری خویش   همانگونه که دوستان شایسته پیشین ما را تایید فرموده است   تایید کند ـ سفارش می کنیم که هر یک از برادران دینی تو که تقوی خدا پیش کرده و برخی از آنچه را که به گردن دارد به مستحقانش برساند  در فتنه ویرانگر بر باد دهنده و گرفتاریها و آشفتگیهای تاریک و گمراه کننده در امان خواهد بود و آن کس که در دادن نعمتهایی که خداوند به او کرامت فرموده به کسانی که فرمان رسیدگی به آنها را داده  بخل ورزد زیانکار دنیا وآخرت خویش خواهد بود.

احتجاج جلد ۲ صفحه ۴۹۹


 

 سعادت دیدار

و اگر شیعیان ما ـ که خداوند توفیق طاعتشان دهد ـ در راه ایفای پیمانی که بر عهده دارند همدل می شدند٬ مینت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنها می گشت؛ دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی ازآنان نسبت به ما . پس ما را از ایشان باز نمی دارد مگر آنچه از کردارهای آنان که به ما می رسدو ما را نا خوشایند است و از آنانم روا نمی دانیم.

از خداوند یاری می طلبیم و او ما را کفایت کرده و وکیل خوبی است و صلوات و سلام خدا بر آقای بشارت دهنده و بیم دهنده ما محمد و خاندان پاک اوباد.

بحار الانوار جلد۵۳ صفحه ۱۷۷ـ ۱۷۸   و احتجاج جلد ۲ صفحه ۴۹۹


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ